mandag 12. april 2010

Eccua

Har bare tre uker igjen her :/ savner ecuador allerede. Men tror mine to uker med ferie blir bra. Nettet er som vanlig mongo, saa faar ikke lagt ut bilder, men har tatt masse bilder av gullungene, aa i morgen skal jeg gi barnehagen alle klerne aa lekene jeg har med meg.

Siden sist har jeg : vert paa fest paa den amerikanske ambassaden, sagt hade til Elisabeth og Lena, begynt paa min siste arb.uke, vert paa kino, vert paa byen 5 dager paa rad, spist paa burgerking/mc donalds opptil flere ganger hverdag og storkosa meg.

Naa snart skal jeg aa Helle dra paa kjopesenteret, maa nemlig kjope meg en kjole til bryllupet jeg skal i paa lordag. Og paa sondag skal vi paa fotballkamp. La liga mot Barcelona (Quito mot Guiaqill) blir ett hatoppgjor, saa jeg skal kle meg noytralt saa jeg ikke faar juling. (Go barcelona, go go barcelona).

En typisk arbeidsdag i barnehagen: Staar opp kl 07 aa tar bussen kl 07.30. Det aa ta buss her i Ecuador er nemlig en spesiell opplevelse saa jeg synes det er viktig aa ta med. Har alldri sett ei bussrute her, man bare stiller seg i gata aa vinker til bussen. Som regel hopper man paa i fart, aa buss assistenten kommer aa tar i mot pengene. De som arbeider som bussjaforer eier sin egen buss, aa har dermed mulighet til aa pimpe den opp slik han vil. Har sett alt fra neonlys, diskokuler, jomfrumaria statuer til playboy bunnies. I tilegg er det ikke lov til aa ha barnevogn paa bussen, aa siden man hopper pa aa gaar av i fart er det ingen gamlinger paa bussen = kjapt og effektivt aa ta bussen her.

Naar jeg ankommer el tejar maa jeg gaa maraton opp de bratteste bakkene som finnes. Naar jeg nermer meg barnehagen kommer de sinte loshundene lopende mot meg. De har ikke bitt meg enda, men jeg er forberedt, aa han som oftest mat i lomma som jeg kan kaste etter de.

Er framme i barnehagen kl 08.30 aa naar jeg kommer inn paa avdelingen sitter alle ungene rundt bordet aa roper "hola saafi". Faar mange klemmer. Saa gaar vi inn i matsalen aa spiser frukt. Noengang sett 32 3aaringer spise vannmelon uten aa grise? ikke jeg heller. Etter det er det fellestid paa doet. Noengang sett 32 3 aaringer inne paa ett do sammen, paa potter uten aa grise med avforing osv? ikke jeg heller...

Saa gaar vi ut i lekeparken utenfor aa leker. Dette er min favotitt del av dagen. Blir som en liten treaaring selv der jeg loper rundt med barna. Koser, klemmer og loper. Siden det blir mye griseri med mat og avforing, snorr osv synes jeg det var litt ekkelt den forste uka mi, naar ungene kom a ville ha klem aa sitte paa fanget, holde i handa osv. Men man blir vant med det, aa maa bare glemme alt som heter intimsone og hygiene.

Etter det er det lunsj (som de kaller det i eccua, middag som vi kaller det i norge). Noen gang sett 32 3 aaringer spise suppe, ris osv uten aa grise ut hele lokalet? ikke jeg heller. Etter det er det sovestund aa alle ungene legger seg, mens jeg gaar hjem.

Barnehagen har 11 ansatte, fordelt paa 114 unger!! aa 3 av dem jobber paa kjokkenet. De gjor en fantastisk jobb disse damene som jobber her. Carmita som har 3 aarsgruppa som jeg er paa er vanligvis alene med 30 unger hver dag fra 08-17. Aa de jobber for luselonn. De er neste som frivillige de ogsa. Tjener rundt 200 $ i mnd, 1200 nkr. Det er ikke nok til husrom engang. Har vert en del ekkle opplevelser paa jobb, der de ansatte har graatt aa vert frustrert. Ei dame som jobba paa kjokkenet besvimte en dag. Da kom dfet fram at mannen var alkoholiker aa at han misshandla henne. En annen gang var ei helt i fra seg fordi hennes 6 aar gamle sonn hadde forsvunnet aa vert borte hele natta. Masse sterke inntrykk hverdag. Kan skrive mer om det naar jeg kommer til Norge aa faar faatt det litt paa avstand.

Bilder kommer senere. Vertsmamma har skaffa traalostnett, men hun kan ikke passordet.

suss fra Quito <3

2 kommentarer:

  1. Tenk at du skal snart hjem!! Føles ut som du nettop dro dit...
    Kos deg masse de siste ukene <33
    Gleder meg til å høre mer om hvordan du har hatt det. Glad i deg

    SvarSlett
  2. Jeg aner ikke om du har skrevet noe mellom 1. og 12. april. Jeg har ihvertfall ikke lest noe. Har vært innom bloggen hver dag uten noen ord fra deg. Fint at du trives og har opplevd en masse. Fint at du skal gi klærne og lekene til barnehagen. Håper de vil glede noen smårollinger.
    Tiden går fort og nå er det ikke lang tid igjen før du setter kursen hjemover. Når du sammenligner bemanningssituasjonen i barnehagen dær du er og hjemme hos oss, har vi noe å klage over?

    Masse hilsen og klem fra mor

    SvarSlett